Tjejsatsning i pingis

Bordtennis är en idrott för alla åldrar, tjejer och killar, kvinnor och män. Halmstad BTK är en av landets största och mest framgångsrika pingisklubbar med mer än 900 medlemmar varav närmare hälften är aktiva, från fem år och äldre. HBTK kan stoltsera med inte bara en av Halmstads bredaste ungdomsverksamheter i idrott utan har även, på elitnivå, spelat hem ett stort antal SM-guld. Jörgen Persson, flerfaldig världsmästare, är föreningens affischnamn bredvid bland andra Åsa Carlsson som också nått stora internationella triumfer. HBTK:s tjejsatsning är omvittnad och ger även nyanlända möjligheter att utöva den populära racketsporten.

Det råder full aktivitet i Pingishallen i Halmstad Arena, både dagtid och på kvällar. HBTK bedriver även utlokaliserade ungdomsverksamheter i tätorterna Trönninge och Oskarström samt regelbundna aktiviteter för personer med funktionsnedsättning.

– Pingis är en sport som passar alla, allt från knattar och motionärer till elitspelare och oldboys, säger Arne Andersson, kanslist och en av klubbens ungdomstränare.

HBTK:s pingisskola riktar sig till ungdomar i alla åldrar där de aktiva nått olika nivåer i sitt spel. Entusiasmen är stor och inte minst när det handlar om rundpingis är trängseln stor kring spelborden. Flickor och pojkar tränar antingen gemensamt eller separat, beroende på önskemål.

– Det finns en särskild tjejgrupp med ett växande antal aktiva spelare, säger Arne.

Damlag i eliten

Damlag i eliten. HBTK:s rekordunga damlag spelar i högsta serien och har målsättningen att nå SM-slutspel. Från vänster: Åsa Carlsson, spelande tränare och coach, Ni Xia Lian, Jennie Edvinsson, Lisa Mårtensson, Tilda Johansson, Sara Palm, Elin Gustavsson Snygg, Erika Fronth, Maja Andersson, Madeleine Björding samt Anders Björding, lagledare/coach.

Könsneutral verksamhet

HBTK bedriver sedan många år en könsneutral verksamhet vad gäller mål, medel och resultat. Historiskt sett ligger damerna i täten när det gäller antalet SM-tecken. Damlaget blev svenska lagmästare redan 1991 och därefter ytterligare tre gånger medan herrlaget "bara" har vunnit två lag-SM med tio års mellanrum, 1993 och 2003. Klubben har därutöver ett stort antal mästerskapstitlar i singel och dubbel/mixed genom bland andra Fredrik Håkansson, Åsa Carlsson (tidigare Svensson) och Jörgen Persson.

För närvarande har HBTK representation i de högsta serierna, Pingisligan, på såväl herr- som damsidan.

Den anrika föreningen, bildad 1937, har två ungdomstränare, Sebastian Lundahl och Nicklas Rönnigborn, samt huvudtränarna Ulf "Tickan" Carlsson och Fredrik "Figge" Håkansson.

Jörgen Persson är HBTK:s mest framgångsrika spelare. Han vann EM-guld 1986 och blev världsmästare i singel 1991. Dessutom har han bland annat blivit världsmästare i lag tre gånger, deltagit i sju olympiska spel och varit utlandsproffs i en rad länder.

– HBTK ligger mig varmt om hjärtat, säger han. Det var här jag fick min idrottsliga uppfostran och som har inneburit så många glädjestunder, både på och utanför arenorna. HBTK har kännetecknas av glädje och kamratskap. Det är kul med idrottsgrenar där man kan tävla både individuellt och i lag. Men utan alla träningskompisar och sparringpartners är man chanslös.

Öppen för alla

Pingishallen är öppen för alla pingisintresserade. Asperos idrottsgymnasium har sin verksamhet här, liksom Ping Pong Power och andra sammankomster där man ges möjlighet att spela bordtennis. Ett par gånger i veckan är det klubbens äldre herrar, oldboysen som samlas kring bordskanterna.

– Pingis är fantastiskt roligt, en trevlig motionsform där bollen hela tiden finns med i bilden och för oss "gubbar" att hålla oss i form, säger kompisarna Roy Jacobsson och Claes Wahlqvist, som minst en gång i veckan träffas och utmanar varandra i det fascinerande spelet med den vita celluloidbollen.

Vid sidan om sin stora ungdomssatsning har Halmstad BTK har genom åren arrangerat ett antal turneringar av dignitet. I den Gamla Sporthallen arrangerade man SM redan 1964, internationella stortävlingen SOC 1970 och Europa Top 12 1998.

2010 flyttade föreningen sin verksamhet till Halmstad Arena.

– Det har inneburit ytterligare ett lyft för oss, förklarar Arne Andersson. Vi har fått en större träningshall och egen arena med läktare för matcher. Pingishallen har plats för 20 spelbord och här är full aktivitet i stort sett från morgon till kväll i form av allt från elitspelare, ungdomar, pingisgymnasister och veteraner. Den årliga "summercampen" (träningsläger under sommarlovet) är också mycket populär med många långväga ungdomsspelare som får chansen att ägna sig åt lägerliv och pingis under en veckas tid.

2017 arrangeras SM i bordtennis i Halmstad. Det blir ett genrep inför årtusendets hittills största idrottsevenemang i staden, nämligen världsmästerskapen i lag 2018.