Simning för alla åldrar

Med sina mer än tre tusen medlemmar varav cirka 2 500 aktiva är Simklubben Laxen en av Halmstads största och mest livaktiga föreningar. Laxen har fina traditioner och bedriver en mångfacetterad verksamhet med babysim, simskola, vattengymnastik, simträning/tävling, vuxensimning/crawl och Masters för morgonpigga motionärer och veteraner. Sportsligt sett är Laxen rankad bland Sveriges 20 bästa simklubbar. Ifjol vanns bland annat JSM-guld i lagkapp, 4x100 meter medley, genom John Olsson, Niclas Hvahlgren, John Olsson, Teodor Widerberg och Mikael Blum.

Halmstad kallas som bekant även Laxastan och är en ort som är starkt förknippad med vatten; Kattegatt och Nissans utlopp. Simsporten har starka traditioner i staden. 1932 bildades SK Laxen. Namnvalet känns logiskt.

Full fart i bassängen

Full fart i bassängen. Ida Pettersson forcerar fram i bassängen på Simstadion.

Under årens lopp har föreningen vuxit och utvecklats till en av landets mest framgångsrika i bassängerna, på senare tid speciellt på ungdomssidan, där man nått en rad framskjutna placeringar i mästerskap och andra tävlingar.

– Simning är en exceptionellt krävande sport, steget från ungdom/junior till elitsammanhang är väldigt stort, konstaterar Stefan Adlerborn, verksamhetsansvarig och tränare i SK Laxen. För att lyckas i den här sporten krävs rationell träning och framför allt mycket tid. Redan som 14-åring bör man vara beredd att träna minst sex dagar i veckan, utöver tävlingar. Våra ungdomar är väldigt ambitiösa och målinriktade. Simsport är i många avseenden en individuell gren men i träningssammanhang underlättar det att ingå i en grupp, där alla siktar mot sina respektive mål.

– I tävlingsverksamheten har vi idag cirka 160 aktiva ungdomar, tillägger han.

2015 placerade sig Laxen på 19:e plats i Sverige i en poängberäkning som grundas på de tävlandes sammanlaga resultat.

Halmstadsklubben har historiskt sett varit lyckosam på alla nivåer men när Mathias Hageneier 2008 tog SM-guld på 50 meter frisim var det Laxens första seniortitel sedan 1976. Det var för övrigt samma år som legendariske Peter Pettersson representerade Laxen och Sverige i olympiska spelen i Montreal. Han vann under sin karriär sammanlagt åtta SM-tecken och blev EM-bronsmedaljör 1974. Idag är "Pedda" en av nyckelfigurerna bakom Laxens så kallade Mastersgrupp, där före detta aktiva tävlingssimmare, och motionärer, män och kvinnor, träffas i ottan två gånger i veckan, året runt, och kör träningspass med efterföljande medhavd frukost.

Sammanhållning och mångårigt medlemskap är kännetecknande för SK Laxen. Föreningen bedriver verksamheter för alla åldrar, från blott tre månaders bebisar till den äldsta aktiva medlemmen, som är 93 år.

– Vi brukar skämtsamt säga att i Laxen är man medlem från vaggan till graven, säger Stefan Adlerborn.

Babysimmet utgör en stor och populär del av Laxens verksamhet.

– Babysim har vi haft allt sedan 1980-talet och intresset växer för varje år. Vi har närmare 250 bebisar med föräldrar i simning varje termin. Med fler bassänger och ledare kunde siffran varit ännu större.

Omfattande simskoleundervisning

SK Laxen bedriver året runt en omfattande simskoleundervisning och tar med det också ett stort samhällsansvar. Under sommaren arrangeras simskolor på tre olika platser, Simstadion (Brottet) i Halmstad, Furulundsbadet i Oskarström och Getingebadet, vilka bedrivs i samverkan med kommunen.

Laxens verksamhet alternerar mellan Sannarpsbadet (vintertid) och Brottet (under sommaren). Anläggningen på Sannarp/Halmstad arena stod klar 1998, för övrigt samma år som Stefan Adlerborn blev anställd i föreningen.

– Utvecklingen har varit enastående på alla områden, säger han. Idag är vi fem heltidsanställda i klubben, men verksamheten bygger mycket på alla ideella insatser som görs av tränare, ledare och föräldrar. Vi står bakom många stora evenemang och då kan vi samla ihop uppåt 200 frivilliga funktionärer. Det är lika fantastiskt som nödvändigt. Värdskap av SM-format bygger på sammanhållning och innebär samtidigt tillfällen att samla alla i föreningen och gemensamt arbeta för att nå gemsamma mål och stärka klubbkänslan.

Under senare år har SK Laxen stått som arrangör vid många mästerskap och andra större tävlingar. 1999, 2007, 2011 och 2013 har SM avgjorts på Brottet, med stora startfält och flera tidsmässiga rekordnoteringar, till och med ett världsrekord.

– Senast vi arrangerade mästerskapet var i samband med SM-veckan 2013, då hade vi sammanlagt 1 100 deltagare, säger Stefan. Halmstad är en kommun med mycket positivt idrottsklimat. Vi har ett mycket gott samarbete och vill gärna vara delaktig om det blir fler SM-veckor i Halmstad. En ambition och förhoppning vi har i klubben är att kommunen bygger ut Simstadion med ytterligare en bassäng och även investerar i nya lokaler för omklädningsrum och andra faciliteter.