Ridsporten i centrum

Intresset för hästar och ridsport fortsätter att öka. Efter fotboll är ridsport den idrott som har flest aktiva utövare i Sverige, enligt RF. Mer än 90 procent av ryttarna är tjejer eller kvinnor. Halmstads Fältrittklubb är med sina 500 medlemmar en av de största ryttarföreningarna i Halland. I anläggningen på Mickedala har HFK cirka 350 uppsittningar i ridskolan – varje vecka! Den galopperande verksamheten växer i takt med de sportsliga framgångarna och nu är HFK i behov av ytterligare en manege för sina adepter i skiftande åldrar och tävlingsdiscipliner.

Emma Rosenqvist, sportchef i HFK.

Mickedala ridhus ligger tillgängligt, inte långt från centrum, och är en av Halmstads mest välbesöka idrottsanläggningar. I stallarnas boxar finns 25 stationerade ridhästar, vilka är en förutsättning att kunna utöva ridsporten, som när det gäller HFK handlar om antingen hopp eller dressyr.

Klubben har deltagit i integrationsprojekt och håller ridlektioner även för funktionsnedsatta.

- Vi har väldigt bra skjuts i verksamheten och hög kvalitet på vår tävlingsverksamhet, våra instruktörer samt hästmaterial, säger Emma Rosenqvist, själv före detta mångårig landslagsryttare och sedan ett par år sportchef i HFK.

Dubbla lag i Elitserien

Av klubbens medlemmar är ungefär fyra av fem aktiva på hästryggen. Under tävlingsåret 2019 finns Halmstads FK representerat i Elitserien i hoppning både för ponnyer och hästar. En bedrift utöver det vanliga.

- Det känns som att vi i dubbel bemärkelse rider på en framgångsväg där de sportsliga resultaten leder till en allmänt ökad uppmärksamhet även medialt och det känns förstås väldigt positivt, tycker hon.

Ridsporten har stolta traditioner i Halmstad. Snart kan HFK fira 100-årsjubileum, 2021. Eftersom det var militärer på ett då närliggande regemente som en gång startade föreningen, fick den kallas fältrittklubb, till skillnad från de lantliga ryttarföreningarna, som startades av civila.

Flitig tävlingsarrangör

HFK har genom åren fostrat många duktiga ryttare och även stått som arrangör för en rad större tävlingar och meetings. Ett par gånger under 80-talet arrangerade man både SM i banhoppning och fälttävlan. Halmstad Horse Show var länge ett begrepp i ridsportsammanhang.

Klubben har som målsättning att inom några år, åter få stå som SM-arrangör.

Ryttare som Amanda Ericsson och Johanna Due-Boje samt förbundskapten Henrik Ancarkrona är exempel på aktuella namn inom ridsporten som är starkt förknippade med Halmstads Fältrittklubb.

- Numera har vi årligen ungefär 25 tävlingsdagar på hemmaplan, varav halvdussinet så kallade meetings, som sträcker sig över flera dagar, säger Emma. En del meetings kan består av uppåt tusen startande ekipage. Utan en kunnig och engagerad stab av ideella ledare och föräldrar hade värdskapet inte fungerat. Det finns ett starkt intresse för ridsporten när det gäller alla åldrar och även engagemanget för de olika tävlingsformerna.

Ridhus i behov av renovering

"Nya" ridhuset med tak och väggar av glas, har nu 30 år på nacken. De två befintliga manegerna behöver utökas med ytterligare en för att ge plats åt alla tävlingar och för dem som vill ta ridlektioner.

Stall, boxar, cafeteria och övriga utrymmen är i behov av renovering.

- Kommunens politiker har i ett budgetförslag avsatt cirka 13 miljoner kronor för en nysatsning på Mickedalas ridanläggning, och det är en efterlängtad och välbehövlig investering, menar Emma Rosenqvist.

HFK har åtta anställda medarbetare; stallpersonal, instruktörer, vaktmästare och sportchef.

Banhoppning och dressyr

Ridskolan på Mickedala är uppskattad och fyller även en social funktion och ger meningsfull sysselsättning åt hästintresserade ungdomar.

- Varje vecka har vi 44 lektioner, hopp och dressyr, där hopp är den gren som har flest utövare, säger hon. Förutom ridskolans lektioner kommer det även privata tränare för specialträning i hoppning och dressyr.

Statistik från Jordbruksverket visar att det fanns 355 500 hästar i Sverige (2016), vilket motsvarar 36 hästar per tusen invånare. 18 300 av landets hästar finns på ridskolor. Hästsport, inklusive trav, är av stor betydelse för Sverige ur flera perspektiv - inte minst ekonomiskt. Hästnäringen sysselsätter nämligen 30 000 heltidsanställda.

Läs mer om Halmstads Fältrittklubb.