Polisen och ungdomarna

På polisen i Halmstad är Thomas Tell mannen som tar hand om våra ungdomar när det går snett. Vi träffade förundersökningsledaren för att prata om vad polisen gör för ungdomar i Halmstad och hur det går till när omyndiga kommer i klammer med rättvisan. Dessutom ger Thomas Tell oss nyttig information om droger och problem med missbruk.

Thomas Tell

På polisens utredningsavdelning hamnar alla brott innan de sorteras vidare i olika kategorier. I de fall där förövaren är mellan femton och arton år hamnar de hos förundersökningsledaren Thomas Tell och hans utredare. Thomas berättar om polisens förebyggande arbete med ungdomar och hur de tar kontakt tidigt för att ungdomar ska få en bra relation till polisen.

- Vissa poliser har olika skolor som sitt ansvarsområde, dit de åker för att prata med ungdomar. Ibland för att prata rent allmänt men även om det till exempel är mycket misshandel eller skadegörelse på en skola. Då kan en lärare ringa sin kontaktpolis och få ett besök. För oss är det viktigt att ta kontakt och prata med ungdomar för att de ska känna sig bekväma och våga berätta ifall det har hänt något, säger Thomas Tell.

När ett brott skett och anmälan kommit in finns det vissa regler i hur förhör och dylikt ska hanteras när de misstänkta är under 18 år. Det viktigaste är att det blir en snabb utredning. Från det att polisen har pratat med den misstänkte har utredarna sex veckor på sig innan ärendet ska vara redovisat. Detta för att ungdomar ska få hjälp så fort som möjligt om de exempelvis har ett narkotikamissbruk eller behöver komma bort från dåliga förhållanden. En annan konsekvens är det obligatoriska samtalet med socialtjänsten där ens hemförhållande och deras brottshandlingar diskuteras.

- Vi är enligt lag skyldiga att ha med vårdnadshavare, socialtjänsten och en försvarare vid förhör. Detta kan kännas ganska olustigt för ungdomar när det är så många närvarande. Lagstiftningen är ganska hårt reglerad när det gäller ungdomar. Och på grund av deras unga ålder är det vanligt att staten betalar för deras försvarare säger Thomas Tell.

De flesta förhören med ungdomar gäller narkotikamissbruk. Polisen får in mycket tips om vilka som brukar och säljer narkotika och gör då provtagningar och uppföljningar för att komma åt de som säljer narkotika. Kommunen har en behandlingsenhet där människor med missbruk kan söka sig till men även oroliga föräldrar och vänner till missbrukare kan åka dit och prata. På internetsidan droginfo. com finns mycket information om droger men även tecken som föräldrar ska vara uppmärksamma på.

- Som föräldrar ska man vara observant på akuta förändringar i deras sinnesstämning eller om barnen känns slöare eller börjar skolka. Notera ifall de börjar vara ute längre på kvällarna eller börjar uppträda mer aggressivt. Detta kan vara tecken på ett narkotikamissbruk. Går de i skolan kan man ta kontakt med skolsköterskan och be dem göra ett test, berättar Thomas Tell.

Idag ser vi även en ökning av hot och förföljelse på internet bland ungdomar. Detta beror främst på uppkomsten och utvecklingen av sociala medier. I de flesta fall vet den utsatte vem som trakasserar dem och polisen har därför möjlighet att ta fast förövaren.

- Det finns även många fula gubbar på internet som kommer med sexuella anspelningar och som tyvärr ofta lyckas manipulera ungdomar. I många av dessa fall kan polisen spåra vilken dator det kommer ifrån. Men som förälder är det också bra att prata med sina barn om detta. Då känns det mer naturligt för ungdomar att komma till en vuxen och berätta om de upplever att något känns obehagligt eller konstigt. De ska givetvis få ha sitt privatliv, men ha lite koll på vad era barn gör på internet, uppmanar Thomas Tell.

Många ungdomar som utreds hos polisen återkommer, även om det självklart finns en del fall som bara är engångsföreteelser. Alla former av brott, och särskilt när det gäller narkotikabrott, är brett spridda över samhällsklasser, åldrar och etnicitet. Det enda som sticker ut är att brotten ökar under sommarmånaderna. Som tur är jobbar Thomas Tell och hans utredare året runt med att hjälpa våra ungdomar och ge oss en lugnare och säkrare miljö i Halmstad.