Leif och karaten

En charmerande ägare och försäljare på arbetstid, svartbältad karateälskare på fritiden. Mårtenssons ägare Leif Nilsson möter oss i ett blänkande rum fyllt med vackra reklamskyltar och klockor. I vit dräkt och ett välanvänt, svart bälte mitt i all glans får vi ta del av Leifs två världar.

Leif Nilsson

När Leif Nilsson flyttade till Halmstads centrum 1976 fanns det få gym och färre träningsalternativ än vad det finns idag. Men karate var på tapeten och sporten var korad som en av de häftigare sysselsättningar att hålla på med.

- Karate var en jättetuff sport och jag blev en entusiastisk anhängare. Men efter ett par aktiva år tog det plötsligt slut när familjen utökades och de bestämde sig för att flytta. För sju år sedan ville Leifs artonåriga son börja träna karate och tjatade på sin far att följa med. När sonen efter ett tag slutade hade Leif fått blodad tand och har fortsatt att träna sedan dess.

– Jag har alltid tränat i samma klubb. När jag började var Zendokai den enda klubben som fanns och än idag är den störst i Sverige. Leif berättar att han ser karaten som en grundträning där man får både kondition och smidighet men även en allsidig träning för hela kroppen. De använder inga tyngder vilket resulterar i att muskel- och ledskador, vilket ofta förekommer inom exempelvis fotbollen och andra sporter, är ytterst ovanligt.

– Vi brukar säga att vi inte får fler skador än vad man får av att spela schack, säger Leif med ett leende.

Förutom bra träning påpekar Leif också vilket bra skydd det är att träna kampsport. Man kan försvara sig om någon skulle försöka antasta en och på köpet känner man sig tryggare i sig själv. Dessutom finns det ingen åldersgräns, alla är välkomna, och man tränar på sina egna villkor.

Den äldsta som för tillfället tränar i ZendoKais dojo är 75 år gammal. Men även en stor andel barn är medlemmar. Det finns många indikationer på att barn med koncentrationssvårigheter i skolan har stor nytta av att träna karate.

- Det är en sport för alla samhällsklasser. När vi stiger in i dojon har alla samma dräkter och samma värde. Dessutom är det en underbar social gemenskap. Vi sitter och fikar efter träningen innan alla går tillbaka till sina vanliga liv. Men framförallt är det självklart rent fysiskt som det är bra träning. Jag har haft problem med ryggen men så länge jag håller på med träningen håller den sig i schack. Det är verkligen en sport som jag kan rekommendera, avslutar Leif.

Sensei Sixten”Sigge” Lindqwist

Klubben Zendokai karate riktar in sig på Shotokan karate och är en av Sveriges äldsta karateklubbar. 1965 grundade Roy Andersson klubben i Halmstad. Sixten Lindqwist har varit med sedan andra halvan av 70-talet och är idag chefsinstruktör på Zendokai.

Han har 5:e dan (dan är hur man räknar de olika graderna på svarta bälten) vilket är det högsta någon innehar i hans dojo. Sixten har även internationell licens som domare, instruktör och examinator, vilket gör att han får bedriva verksamheten enligt Japans regelverk. Zendokai tillhör JKA, vilket är världens största organisation inom karate med ursprung från Japan. Sixten försöker årligen att åka till Japan för att lära sig från de bästa och få fler influenser.

- Japaner föds i dojon och för dem är karaten en livsstil. Själv håller jag på cirka 40 timmar i veckan med karaten, berättar Sixten.

Sixten är 67 år och hävdar att man håller sig frisk genom att hålla på med träningen. Men innan han blev Halmstads karate-ikon var han en popmusiker på 60-talet som spelade i Halmstadbandet Jean Lundéns. När Sixten slutade med musiken kände han att han ville göra något annat. Eftersom många av hans vänner höll på med karaten fick även han upp ögonen för sporten. Sjömannen Roy Andersson tog karaten till Sverige efter att ha upptäckt Shotokan Karate under sina resor till Asien. Karaten utvecklades mycket under 70- och 80-talet i Sverige men egentligen handlade det inte om karatens utveckling utan om att instruktörerna fick mer kunskap i ämnet. Trots delade meningar om när och varifrån karaten kommer är man överens om att det är en mycket gammal sport och livsstil. Karaten är väldigt allsidig och du tränar alla muskler och leder men jobbar även mycket med andning och den mentala biten.

– Den typen av karate som vi håller på med i Zendokai är inte en farlig sport eftersom vi inte får träffa motståndaren med våra slag. Vi är cirka 175 stycken aktiva varav 40 procent är tjejer. Under fem tävlingar i år har deltagare från vår dojo vunnit 104 medaljer, säger Sixten stolt. Vi är en väldigt aktiv klubb och har deltagare som tävlar i landslaget. Vi tar alltid väldigt många guldmedaljer på alla tävlingar vi åker på.

”Karaten för mig är en livsstil och varje morgon åker jag till dojon och tränar. Jag kommer att fortsätta med det tills jag dör och jag hoppas att jag lever länge.”