Gymnastik med bredd och topp

I den bästa av idrottens världar finns det plats för både bredd- och elitsatsningar. Halmstad Frigymnaster, HFG, är en av kommunens största klubbar, med inslag av barnidrottare, stjärngymnaster och motionärer i skön förening. HFG bedriver, även historiskt sett, en föredömlig och framgångsrik verksamhet. Gymnastikens Hus i Söndrum är navet och centrum för den anrika klubben med drygt 900 medlemmar, varav mer än hälften är barn- och ungdomar.

Katarina Larsson, klubbchef i HFG

Gymnastik är en av Sveriges största folksporter. Intresset är särskilt stort bland barn- och ungdomar. Halmstad Frigymnaster tillhör de ledande klubbarna även ur ett nationellt perspektiv.

HFG är även känt som en mycket skicklig arrangör när det gäller mästerskap, andra tävlingar och uppvisningar.

- Tävlingsgymnastiken utgör grunden i vår verksamhet, med avancerad representation inom både trupp gymnastik och manlig artistisk gymnastik, MAG, säger Katarina Larsson, klubbchef i HFG.

- Men utan bredd ingen topp, poängterar "Kattis". Vi bedriver en omfattande barn- och ungdomsverksamhet med flickor och pojkar från fyra års ålder och uppåt. Efterfrågan på medlemskap är tyvärr större än antalet platser vi kan erbjuda.

Internationella medaljer

Föreningen, liksom hela gymnastikfamiljen, kännetecknas av god sammanhållning. Flera av HFG:s aktiva elitgymnaster, har varit med hela vägen från barngrupperna till trupp- och individuella mästerskapsmedaljer såväl på nationell som internationell nivå.

HFG har idag 550 aktiva gymnaster, varav merparten är under 13 år. Upptagningsområdet sträcker sig över hela kommunen, och faktiskt ända till Falkenberg.

- Det känns angeläget att ge barn- och ungdomar en meningsfull fritidssysselsättning. Problemet för oss att rekrytera nya ledare. Att utbilda engagerade föräldrar till ledare och tränare är en viktig pusselbit i vår verksamhet. Idag har vi ett drygt 50-tal ledare och behovet av fler är fortfarande stort, säger Kattis Larsson, utbildad idrottslärare, som för tio år sedan tog över som klubbchef efter legendariske ledaren Lars Gunnar Wirdheim.

HFG har plats för olika verksamheter. Oldboys kallas för övrigt en grupp bestående av ett 40-tal herrar som tränar tillsammans en gång i veckan där den sociala gemenskapen är en viktig del.

Heltidsanställda tränare

I åldersskiktet mellan barn och veteraner bedrivs elitgymnastik på absolut högsta nivå. Föreningen har två heltidsanställda tränare, Niklas Andersson, MAG, och Andreas Karlsson, trupp.

- Vi har under årens lopp lyckats få fram ett stort antal toppgymnaster som deltagit och hävdat sig bra både på SM, NM och EM men även i VM. Ambitionen är att befästa vår position som en av landets främsta gymnastikklubbar, säger Kattis Larsson.

Christopher Soós och Filip Lidbeck heter dagens affischnamn där den sist nämnde gjorde debut vid VM i artistisk gymnastik i Qatar under hösten 2018. Anders Pettersson är en av klubbens främsta genom tiderna med bland annat fyra SM-tecken på meritlistan. HFG håller fanan högt även inom truppgymnastiken och har bland annat vunnit inofficiellt EM-guld för herrar och silver för damer.

Gymnastikens Hus är navet

HFG, som grundades 1940, är en ideell förening. Sedan mitten på 1980-talet är kärnverksamheten förlagd till Gymnastikens Hus, som ligger i anslutning till Söndrumshallen.

- Här råder febril träningsaktivitet varje vardag från kl 15 och samtliga lördagar och söndagar. Vi förfogar över två hallar, trupp och AG-redskap, samt omklädningsrum och kansli. Trots fina förutsättningar är vi trångbodda och känner behov av ytterligare en aktivitetshall, för att kunna ta hand om alla som vill vara med i föreningen, säger Kattis Larsson.

- När det gäller tävlingar och uppvisningar används andra lokaler. Vi bedriver även verksamheter för blandade grupper, pojkar och flickor, 6-11 år, på Vallås och Andersberg, tillägger hon.

Julgalan, Våruppvisningen samt Gymnastikens dag, den senare i Frigymnasternas egen träningscamp i Frösakull är exempel på traditionella aktiviteter som bidrar till att stärka klubbkänslan och popularisera sporten.

Läs mer om Halmstad Frigymnaster.

Bilder: Andreas Svensson/Westphoto