Guidad tur hos Kulturskolan

Sjung, dansa, spela teater, skapa med färg och form, spela ett instrument eller lär dig känna rytmen på kulturskolan i Halmstad. Kulturskolans frivilliga verksamhet är undervisning i bild & form, dans, drama/teater, film, musik/instrument, småbarnsrytmik, sång/kör och ensembleverksamhet. Barn och ungdomar i åldern 0-19 år i Halmstads kommun, oavsett var i kommunen de bor, är välkomna att söka till Kulturskolan. Undervisning sker på olika platser i kommunen, under såväl skol-/dagtid som kvällstid.

Rytmik i grundskolan är ett uppdrag som ger alla grundskoleelever i förskoleklass - årskurs 1 elever rytmik undervisning under skoltid. Kulturskolan har även i uppdrag åt grundskolan att se till att barnen och ungdomarna, från förskoleklass till år 9, får kulturupplevelser genom professionella musik-, teater eller dansprogram/föreställningar, varje år. Källa: Kulturskolans hemsida, www.halmstad.se/kulturskolan

Ulf Fembro öppnar dörren och smyger in. Tio flickor står och gungar i takt till musiken och vippar huvudena från sida till sida. Lärare Lena Lagerqvist ropar ut instruktioner och flickorna snurrar runt. Ulf tar fram sin telefon och filmar i några minuter. På vägen ut vänder han sig om och ler lite stolt.

– Visst är de duktiga. Jag blir lika imponerad varje gång.

Genom ett gytter av människor slingrar vi oss igenom Kulturskolans olika gångar och går uppför trappor och genom dörrar. Bakom varje dörr finns ett skapande, i varje hörn ljuder musiken. Georgia Kronkvist står i ett draperat rum med sina teaterelever, redo att börja med nya övningar. Georgia slår dramatiskt ut med armarna och pekar intensivt åt olika håll. Barnen flyter fram över golvet och ställer sig i olika positioner. Improvisationen kan börja. Vi smyger ut igen vid Ulfs sida och rektorn kliver vant över några barn som ligger i korridoren med fioler och andra stråkinstrument intill kroppen. Musiken är öronbedövande när ett tjugotal barn spelare olika toner samtidigt.

- Vi ska ha en stråkkonsert i den stora salen, den måste vi gå förbi senare! Utropar Ulf. Ulf Fembros energi är svår att ta miste på. Sedan två år tillbaka är han rektor på Kulturskolan. För tillfället är det 2000 barn som deltar i den frivilliga undervisning. Utöver det bedriver Kulturskolan rytmikundervisning på Halmstads grundskolor, där de varje vecka når alla 6-åring och en stor del av de i första klass. Totalt når de 1800 elever, vilket är en av de största grupperna som får ta del av samma aktivitet i Halmstad.

- Jag tror att denna satsning är en av orsakerna att Halmstad- barnen sjunger väldigt bra, skrattar Ulf. Halmstad är känt för att ha många olika orkestrar och att vi är duktiga på stråk- och blåsinstrument. På Kulturskolan har vi lärare med mycket stor kunnighet och föräldrar som är väldigt engagerade i sina barns aktiviteter. Dessutom är det kreativa enormt viktigt för barns utveckling. De barnen som kommer hit får ännu bättre förutsättningar att klara av olika utmaningar som de möter i livet. Detta påminner mycket om idrotten, där man får ta del av gemenskapen i samhället och umgås med föräldrar och ledare. Dessutom får man visa upp sig och sina kvalitéer när familjer och vänner kommer och tittar på uppvisningarna.

Kulturskolan ska ses som en form av skola och för de involverade är det viktigt att ungdomarna som kommer dit lär sig saker och det är viktigt att de övar hemma för att kunna prestera på lektionerna. Ulf Fembro ser Halmstad som en otroligt aktiv stad där invånarna är väldigt engagerade och tycker det är roligt när Kulturskolan kan möta familjernas krav på att ungdomarna ska få en meningsfull fritid med hög kvalité. Med cirka 250-300 evenemang runt om i Halmstad per år är det tydligt vilket betydande inslag Kulturskolan är i Halmstads kulturliv. Med tanke på den stora efterfrågan är det uppenbart att det i framtiden behövs fler kulturskolor. I dagsläget finns det långa köer och det är cirka 400 ungdomar som inte kommer in på Kulturskolan.

- Vi är jätteglada att vi får en ökad resurs för år 2014 så vi kan ta in fler platser. Men bekymret är att lokalerna är lite gamla och slitna och många av dem är för små. Vi hade önskat att vi kunde få en motsvarighet till Halmstad Arena även på kultursidan, avslutar Ulf Fembro.

Fakta om Halmstad Kulturskola

Aktiva i Kulturskolan: