Friidrott lockar många

Intresset för friidrott ökar för varje år. IFK Halmstad bedriver en bred och omfattande ungdomsverksamhet med många individuella toppar, även bland seniorer och aktiva veteraner. Tillkomsten av Kombihallen på Sannarp innebär att de aktiva kan bedriva rationell träning året runt. Föreningen arrangerar flera stora och uppskattade evenemang, allt från det populära Kalvinknatet med tusentals skolungdomar i startfållan till motionslopp och tävlingar på elitnivå.

IFK grundades redan 1895 och en av Halmstads äldsta idrottsföreningar. Klubben har genom åren fått fram många duktiga friidrottare i skiftande grenar, som till exempel den mångmeriterade tiokamparen Henrik Dagård, diskusstjärnorna Kristina Sahlin och Gun Johansson liksom långdistanslöparna Thomas Nilsson och Arnold Waide samt P-O Sjöberg, sprinter på landslagsnivå.

IFK Halmstad tillhör landets mest anrika inom friidrotten. Glansperioden infann sig under 1950-talet då föreningen genom sina bredd och SM-resultat tre gånger utsågs till nummer ett friidrotts-Sverige.

– Vi representerar en förening med stolta traditioner och det känns bra att även dagens, moderna verksamhet håller hög klass och fin bredd, konstaterar Per-Ola och Linda Åkerman, tränarduon som även är ett äkta par och som själva har ett starkt engagemang som ledare respektive ledare och fortfarande aktiv.

Återkommande stortävling

Sannarp invid Halmstad Arena och Kombihallen är hemmaplanerna för IFK Halmstad. Friidrottsovalen utomhus har fostrat många talangfulla tjejer och killar och fungerar även som tävlingsarena. Laxaspelen heter IFK:s årligen återkommande stortävling som lockar deltagare på elitnivå. Här arrangeras bland annat även IFK:s populära friidrottsskola två veckor varje sommar, där ungdomar får chansen att prova på olika grenar.

– Det är ingen överdrift att påstå att vi är en aktiv förening både när det gäller egna utövare, träning och tävling, utan även som arrangörsklubb. Vi står bakom ett stort antal evenemang varje år, som lockar mängder av deltagare, såväl elitidrottare som motionärer och ungdomar, poängterar Linda Åkerman, som har IFK som sin moderförening och länge tillhörde elitskiktet inom mångkamp, som består av sju grenar på damsidan.

Linda är fortfarande aktiv i SM-sammanhang i spjut och även inom veteransammanhang, där hon under 2016 blev silvermedaljör på veteran-EM i nämnda kastgren. Per-Ola har en mångårig karriär bakom sig som spjutkastare av toppklass. Paret har som gemensam nämnare att de varit verksamma i ett antal andra föreningar, men numera alltså väljer att ägna IFK Halmstad sina ideella tjänster som instruktörer/ledare. Deras dotter, Matilda Åkerman, ingår för övrigt i IFK:s långa led av talangfulla adepter.

Intresset stort bland ungdomar

Förutom bredd- elitverksamhet bedriver IFK även träning och tävlingar för personer med funktionshinder. Sammanlagt har föreningen mer än 200 aktiva utövare i olika träningsgrupper, från 7 år upp till veteraner.

– Intresset bland ungdomar ökar lavinartat, säger Linda. Vi har även många äldre, 35-plussare och uppåt, som ansluter sig och gärna vill träna och kanske tävla i veteransammanhang tillsammans med andra i IFK.

Matilda Åkerman, André Bergenhem och Ida Jexe-Ek

Kombihallen stod klar 2004 och drivs som Ekonomisk förening, där IFK Halmstad är delägare tillsammans med Halmstads BK.

– För oss är den i huvudsak en träningshall som betyder väldigt mycket för vår verksamhet och som möjliggör året runt-träning under bra förutsättningar, konstaterar Per-Ola Åkerman. Intresset för friidrott är latent och antalet utövare ökar för varje år. Utrymmet i hallen medför vissa begränsningar. Nyrekrytering pågår hela tiden i höst startades en ny träningsgrupp med åttaåringar. Fram till 15 år får alla prova på och träna friidrottens alla grenar, först därefter blir det aktuellt med specialinriktad grenverksamhet.

– En förutsättning för att bedriva meningsfull och rationell träning är att det finns ledare och där är det avgörande att även föräldrar till de aktiva är med och hjälper till, poängterar Linda.

IFK:s aktiva friidrottare håller sig väl framme i resultatlistorna. Många är löftesrika och bland de mest meriterade kan nämnas bland sprintern Kajsa Kjellergren, tvåa på USM, 80 meter, och Lisa Thelander, höjdhopp, som tillhör toppskiktet i landet och noterades för 1,77 meter vid senaste Laxaspelen.

Samarbete med andra friidrottsföreningar förekommer också, som Rydö ASK och Laholms IF. Sverker Sjölin är ett nytillskott på tränarsidan som engageras för sin expertis och som ett tillskott i IFK:s träningsprogram och individuell utveckling för de aktiva.