En pigg hundraåring!

För Halmstad bollklubb har det varit ett spännande och ångestladdat årsskifte med mycket som har stått på spel. När 2013 gick in i sina sista månader låg det tunga orosmoln över Örjans vall och Halmstadborna. Som en för tidig julklapp höll de sig kvar i allsvenskan och kunde påbörja jubileumsåret med flaggan i topp.

Vi träffade ordförande Göran Johansson som stolt visar oss jubileumsboken och de många födelsedagsfiranden som kommer att ske under året. Men mitt i festyran har klubben även gjort en storsatsning på ungdomar och tagit fram dokumentet ”Blå tråden-Ledstjärnor”.

Hur kändes det när ni insåg att ni var kvar i allsvenskan?

- Kvalveckan var en ångestladdad period. Även ifall det kändes som att vi hade ett, både sportsligt och mentalt, övertag på framförallt Sundsvall är det ändå nervöst. Det är mycket som spelar in och vi var faktiskt bara ett baklängesmål ifrån. Det var hård press på killarna men vi redde ut det till slut och idag är vi alla oerhört tacksamma och stolta. Det känns underbart att vara kvar, särskilt med tanke på att vi firar hundraårsjubileum.

Sagan om Halmstad BK började år 1913 då ett gäng killar, som tidigare hade kallat sin grupp för Viking, samlades för att starta en mer seriös organisation. De döpte om sig till Halmstad Bollklubb och den 6 mars 1914 blev de godkända av Riksidrottsförbundet som förening. Idag hundra år senare har klubben varit med om både medoch motgångar och alla människor och supportrar som har följt klubben genom åren ges möjlighet att fira under hela jubileumsåret.

- På den officiella födelsedagen 6 mars har vi mottagning på Scandic hotell. Istället för en traditionell bankett lägger vi kraften på ett riktigt kalas i sommar för våra närmsta, de ideella krafterna, spelarna och alla andra som hjälper till. Förutom det kommer vi att ha en tillställning under sommaren med förhoppningsvis en jubileumsmatch och en del andra aktiviteter.

Under 2013 har klubben fått ett rejält uppsving på sponsorsidan. Deras marknadsavdelningen har etablerat något som heter Stigs vänner, vilket är ett affärsnätverk som finns i klubben. Idag är över 150 företag en del av nätverket, vilket är dubbelt så mycket som förra året. Under året arrangerar HBK ett tiotal aktiviteter så att företag ska få möjlighet att träffas och knyta kontakter sinsemellan. Halmstad BK har även så kallade ”medpassagerare” (ett hundratal medlemmar) som under det ekonomiskt tunga året 2012 sponsrade klubben från egen ficka. Därför berättar Göran att klubben ser på dessa medlemmar som hedersgäster under kalaset.

- Vi är så oerhört tacksamma för alla som stöttar och supportar oss, utan dem går det inte att ha en sådan här verksamhet. Klubben mår efter omständigheterna rätt bra även om det återstår en hel del att göra för att få balans i ekonomin, berättar Göran Johansson. Vi har en djärv målsättning för marknadssidan och hoppas på att fortsättningsvis kunna lyfta den ytterligare. Vi vill även skapa bättre förutsättningar för vår publik och hitta åtgärder för att kunna locka hit fler och vi ser gärna att hela familjer kommer hit.

Ett annat område som klubben har jobbat med under hela år 2013 är barn- och ungdomsverksamheten. Under ett reformarbete har riktlinjer och mål arbetats fram på Halmstad BK:s ungdomssida, något som har utmynnat i dokumentet ”Blå tråden – Ledstjärnor.”

- Här beskriver vi vår syn på hur verksamheten ska bedrivas och vad vi förväntar oss av våra tränare och spelare men vi vänder oss även till föräldrarna. Vi är väldigt stolta över arbetet och det visar vår filosofi om hur ungdomsverksamheten fungerar från knatteåldern till elitnivå. Ungdomarna är förenings framtid och det viktigaste för oss är att spelare ska ha en härlig tillvaro i föreningen under lång tid, säger Göran Johansson.