En Dramalogs berättelse

Kulturens förkämpe har återigen visat framfötterna. Hallands kanske mest ihärdiga mångsysslare slutade efter 20 år läraryrket och grundade Dramalogen, en kulturoas i betongdjungeln. Bekanta dig med en aldrig vilande skaparanda som kan komma att besöka just din skola eller arbete inom kort.

Margareta ”Maggan” Ek är en diversehandlare i kultur. För mig är det inte ett epitet som man får utan något man måste förtjäna. Något man förtjänar när man som treåring ville vara en del av ett föreningsliv som inte hade kapacitet att ta emot någon vid denna blygsamma ålder. Tacksamt för Maggan var hennes föräldrar engagerade och förstående föräldrar som i sin jakt efter något för dottern upptäckte Frälsningsarméns söndagsskola. Maggan var en trogen anhängare och efter tio år med stadiga besök såg hon sin framtid som en Frälsningssoldat. Något som hennes föräldrar tyckte var för ungt att bli vid 13 års ålder vilket ledde henne in på andra vägar. Maggans passion var lika stark när hon kom till Svenska kyrkan och blev konfirmandledare med målet att bli präst. Men i det långa loppet var det ett faktum att Maggans och kyrkans åsikter om hur världen fungerade och hur man skulle agera mot och nå ut till människor skilde sig åt.

Allt var egentligen redan förutbestämt. Tioåriga Maggan låg i tandläkarstolen för att operera bort sina hörntänder och hänvisade tandläkaren bestämt till att göra jobbet snyggt. Hon hade en skådespelarkarriär att tänka på. Med åren ändrades detta dock något, Maggans plats var bredvid scenen och inte på den. Med stor iver gav hon sig i kast med den ena kulturproduktionen efter den andra. Några av dem var Kulturföreningen Solen och teater Zebra som höll hus i en gammal porrklubb vid stationen där hon tillsammans med bland annat Hans Bärtilsson och Peter Wahlbeck satte upp off-Broadwayshows. När den gula byggnaden i Folkparken blev kulturhus jobbade Maggan där i flera år med allt från utomhusteater till företagsvisningar.

För Maggan har fritiden och jobbet alltid gått ihop. Det är en livsstil och ett jobb man aldrig är ledig från. Under åren fick Maggan två barn som fick hänga på karusellen och integrerades i kulturlivet. På 80-talet uppmärksammades det utvidgade behovet av kultur i skolan och estetiska program på gymnasium skapades med ett fåtal platser runt om i Sverige. Tillsammans med andra kulturarbetare kämpade Maggan för att få inriktningen till Halmstad och snart nog startades en tvåårig yrkesutbildning med teaterinriktning på Sannarpsgymnasiet. Maggans goda vän fick jobb utomlands, slutade sin tjänst som teaterlärare och tjänsten föll på Maggan. Efter en utvecklingsprocess hamnade till slut det estetiska treåriga programmet på Sturegymnasiet där gymnasiets första rektor Lars Bergman hade stora planer för de estetiska inriktningarna och dess lokaler. Arbetet som gjordes då resulterade i Mediteket, en av Sturegymnasiets kärnbyggnader. Eleverna kan tacka Maggan för strukturen eftersom hon fick tillåtelse att sitta med arkitekterna och rita upp byggnaden.

- Jag hade precis varit utomlands och sett en pjäs av Shakespeare och jag ville ha en rund och mobil teaterlokal. I det tipptoppmoderna och ändamålsenliga huset har jag jobbat med mellan 250-300 olika projekt under 20 år, säger Margareta Ek.

Ett av alla projekt på Sturegymnasiet var Teater Dynamo där eleverna tog ut teatern i samhället och gjorde så kal?- lade skarpa jobb. Många ville anlita gruppen och pengar rullade in som eleverna kunde använda till att få in föreläsare, åka på studieresor och annat som främjade deras utveckling. Men trots drömtillvaron där kulturen fick färga utbildningen och Maggan fick jobba med det hon älskar mest började två heltider ta ut sin rätt. Tillsammans med kommunrådet Susanne Åkerlund började hon diskutera hur man kunde ta steget fullt ut och få ut kulturen i samhället som stöd för hur vi interagerar och pratar med varandra. Ungefär här skapades Dramalogen.

– Vi ville ha en industrilokal som vi kunde göra vad vi ville med så det skulle passa våra ambitioner. Efter fyra aktiva månader har vi redan fått in 30 jobb, berättar Maggan.

Dramalogen är en kulturbank för samhällets olika delar. Idag finns det 15 kommunanställda unga konstnärer som under sina två första månader hade en introduktionskurs och efter det har sju månader som de jobbar för Dramalogen som kulturarbetare. Vart jobben är placerade är oerhört brett och de besöker allt från vårdhem och företag till skolor där de pratar om allt från hur man gör när man söker jobb, sexualitetsfrågor till kommunikationsproblem. Alla som arbetar har olika bakgrund inom kulturen som dans, film, musik och tv. Allt för att hitta något som passar alla. Kravet är att beställaren måste vara medveten om vad problemet är och vad hen vill ha hjälp med. Maggan tycker att ska demokratin kunna fortleva måste vi kunna prata och göra problemen synliga.

– Förutom att jobba här på Dramalogen har vi även gästspel, musiker och föreläsare som kommer hit och har föredrag för dramalogerna och allmänheten, säger Maggan. Många som jobbar här håller även på med egna projekt. Tanken är att dramalogerna ska lära sig att stå på mer än ett ben och utveckla olika talanger för att kunna försörja sig som kulturarbetare. Några av de som jobbar här kommer att gå vidare till scenskolan eller rakt ut i yrkeslivet och vissa kommer att stanna i Halmstad med sina företag.

Dramalogen kommer inte att rekrytera femton personer per år utan kommer att ligga kvar som en paraplyorganisation dit små företag kan komma och få hjälp och råd. De kommer även att ha introduktionskurser på två månader som man kan söka till om man är kulturarbetare och under 30 år.

- Drömmen är att Dramalogen ska leva kvar som begrepp och använda kulturmänniskor som redskap ute i samhället, säger Maggan.

Redan som liten såg Maggan sig som vuxen och på samma nivå som alla andra. Denna något okonventionella tanke har funnits kvar under hela hennes liv.

- Börjar man dela upp folk i enbart åldrar har man blivit för gammal. Vi når alla en emotionell ålder av sjutton år och efter det är det bara erfarenhet som färgar oss. Jag jobbar nästan helst med unga människor och tar del av deras kreativitet och ifrågasättande. Jag trivs med det. Sedan tio år tillbaka lever jag med Peter Bengtsson och driver tillsammans med honom FuRiEFiLM. Just nu gör vi mycket barnprogram för UR och SVT, berättar Maggan och tar sig en slurk kaffe.

De bor i ett jättestort hus utanför Laholm med stor trädgård och massa djur. Peter Bengtsson är just nu aktuell i Trädgårdskampen på SVT.

- Jag och Peter gör allt tillsammans hela tiden och då genomsyrar kulturen vårt liv vare sig vi målar, skapar film eller är ute i trädgården.

Plötsligt studsar dramalogen Hampus Carlsson in i ateljén där vi sitter. Han är som en explosion av färger och börjar ivrigt diskutera ett projekt med Maggan som snabbt tar upp tråden och kommer med åsikter. Vi lämnar Maggan till det hon gör bäst och vandrar ut från en drömfabrik i en oansenlig industrilokal.

- Man får gärna komma förbi och se vad vi gör och ta en kopp kaffe eller en tallrik soppa på tisdagar, säger Maggan innan vi går och i mitt huvud är jag redan där på mitt nästa besök.

Fakta om Margareta Ek

Ålder: 54 år

Bor: Ysby, by utanför Laholm tillsammans med Peter Bengtsson

Gör: Regissör, pedagog, barnprogramsproducent, allkonstnär, projektledare på Dramalogen